Veelgestelde vragen

Hieronder vind je een reeks veelgestelde vragen. 
Indien deze nog niet beantwoorden aan jouw vraag,
aarzel niet om contact op te nemen met ons.

Eén van de medewerkers van de dienst communicatie en fondsenwerving helpen je graag verder. 

Of vul ons contactformulier in en dan contacteren we je zo snel mogelijk terug.

 

Heb je een persoonlijke voorkeur voor een specifieke werking van Oranje? Dan zorgen we dat je financiële steun bij die werking terecht komt. Schrijf dan in de mededeling van je overschrijving niet enkel je voor- en familienaam, maar ook voor welke werking van Oranje je gift bedoeld is. 

Wanneer je niet onmiddellijk weet welke werking binnen Oranje je precies wil steunen, dan verzekeren we je: Je financiële steun komt goed terecht in Oranje! 

Op de speelpleinwerkingen (Brugge, Maldegem, Assenede & Aalst) kunnen we bijvoorbeeld vaak extra steun gebruiken voor de aankoop van degelijk sport- en spelmateriaal. Onze kinder- en jongerenwerking (Oedelem Beernem) gaat graag met z’n allen op uitstap. Een financieel duwtje in de rug maakt het voor iedere deelnemer haalbaar om mee te gaan. 
Of: onze woon- en dagbestedingsdienst in ‘t Bilkske (Brugge binnenstad) is momenteel op zoek naar middelen voor ‘een groene aankleding’: planten voor binnen en buiten, de aanleg van een gezellig en rolstoeltoegankelijk terras, toffe tuinmeubelen… 

Is jouw financiële steun niet toereikend om de hele nood te realiseren? Geen nood! Vele stortingen samen zorgen dat we de nood wél kunnen realiseren.

De medewerkers van Oranje staan altijd open voor dialoog. Ook als het om vervelende boodschappen gaat, als je niet tevreden over iets bent of een klacht hebt. We kunnen altijd iets van elkaar leren. Pas als we weten wat eventueel fout ging, kunnen we er iets aan doen. Probeer daarom altijd eerst een gesprek aan te gaan met één van onze medewerkers of coördinatoren. In de meeste gevallen komen we er samen uit.

Is dit niet het geval of is het voor jou niet mogelijk om het probleem mondeling te bespreken? Dan kan je beslissen om je klacht op een schriftelijke manier te stellen.  Je hebt dan meteen de zekerheid dat je ook een officieel antwoord van Oranje zal krijgen.

Wat is een klacht? Een klacht is een ernstige ontevredenheid over de werking van Oranje op organisatorisch of inhoudelijk vlak. 

Wie kan een klacht indienen? Elke cliënt, familielid, wettelijke vertegenwoordiger of een andere vertrouwenspersoon van een cliënt. Ook een externe dienst kan een klacht indienen. 

Bij wie kan je een klacht indienen? Dat beslis jij zelf. Het kan bij elke medewerker van Oranje of bij één van de leden van het directieteam: Bert Putman, Rita Vermeersch of Peter Meeus. 

Welke procedure volgt jouw schriftelijke klacht?

  • Elke medewerker die een schriftelijke klacht ontvangt, geeft dit onmiddellijk door aan één van de leden van het directieteam van Oranje: Bert Putman, Rita Vermeersch of Peter Meeus.
  • Het directieteam is verantwoordelijk voor de opvolging van jouw klacht. 
  • Het directieteam start een onderzoek in overleg met de verschillende betrokken partijen en maakt een rapport op.
  • Het directieteam bepaalt welke maatregelen genomen zullen worden.
  • Het directieteam legt vast wie jou een antwoord zal geven. 
  • Als indiener van een klacht krijg je binnen de 30 dagen een schriftelijke antwoord en een mondelinge uitleg. 

Wat kan je doen als je niet tevreden bent met het antwoord op jouw klacht?

  • Je kan je richten tot de klachtencommissie. Deze bestaat uit 2 mensen: de algemeen directeur van Oranje, Bert Putman, en een vertegenwoordiger van de gebruikers.
  • Deze klachtencommissie heeft ook 30 dagen tijd om een oordeel te vellen en jou een antwoord te geven.

Schenkt dit antwoord je toch nog geen voldoening? Dan kan je nog één stap ondernemen.

  • Je kan een brief schrijven aan de Leidend ambtenaar van het VAPH, Jos Theunis, Sterrenkundelaan 30, 1210 Brussel.
  • De leidend ambtenaar onderzoekt of Oranje de reglementering al dan niet heeft nageleefd. Indien nodig kan hij maatregelen nemen.

Bij een ontevredenheid of bij een onderzoek van een klacht gaat Oranje altijd na of het om een individueel probleem gaat,  dan wel dat er een algemeen probleem is. Wij gaan ook steeds na of er kans is op herhaling. Op die manier proberen wij het in de toekomst nog beter te doen.

 

 

Oranje zorgt ervoor dat je zelf geen kosten hebt aan je vrijwilligerswerk. Je krijgt je reële onkosten steeds terugbetaald (bijvoorbeeld woon-werk verkeer). 

Je vrijwilligerswerk in Oranje is perfect te combineren met een eventuele uitkering (werkloosheid, ziektevergoeding, pensioen...) omdat wij geen algemene onkostenvergoeding betalen. Meer uitleg over het verschil tussen een reële en vaste (of forfaitaire) onkostenvergoeding vind je op deze website

Wil je weten wat je concreet moet doen om in orde te zijn met je uitkering? Stel gerust je vragen aan onze vrijwilligerscoach. Maak een afspraak via vrijwilligers@oranje.be of telefoneer naar 050 341 341.

Oranje biedt in de eerste plaats sociaal contact en voldoening: ontmoeting, vorming, ervaring, inspirerende werkomgeving... en dit is niet in geld uit te drukken!

Op deze vraag kunnen wij niet zomaar een antwoord geven, omdat er zoveel mogelijk is in Oranje.

Wij hebben heel wat verschillende diensten en binnen elke dienst zijn er verschillende mogelijkheden om als vrijwilliger aan de slag te gaan. Snuister zeker eens door de vrijwilligersvacatures. Dat geeft jou alvast een idee van de keuzes die er zijn.

In een eerste verkennend gesprek vertrekken wij altijd van jouw interesses. Dan zoeken wij samen naar een opdracht die beantwoordt aan jouw verwachtingen.

Geslaagd vrijwilligerswerk begint bij een taak die jij leuk en nuttig vindt en die tezelfdertijd ook zinvol is voor Oranje.

Dit is een vraag die wij vaak horen. Heel wat mensen kunnen en willen slechts een beperkt engagement opnemen. Zo nu en dan meewerken met Oranje is zeker mogelijk en kan veel betekenen voor onze cliënten en medewerkers.

Neem zeker contact op met onze vrijwilligersdienst op 050/ 341.341 of mail naar vrijwilligers@oranje.be.    

Wij vertrekken van wat voor jou mogelijk is en kijken dan wat jij eventueel kan betekenen voor Oranje en hoe je vorm kan geven aan je engagement.

Ja natuurlijk! Je kan als vrijwilliger aan de slag in verschillende soorten diensten en voor diverse taken:

  • in de dienstverlening werk je voor en met mensen met beperkingen, dit kan zowel individueel als in groep.

  • bij praktische taken: logistiek, tuin, administratie, vervoer...

Je krijgt als vrijwilliger een aanspreekfiguur in de dienst waar je werkt. Je kan er terecht met allerlei praktische maar ook met inhoudelijke vragen. Zo leer je geleidelijk aan hoe je omgaat met mensen met beperkingen.

Wij verwachten wel dat je open staat om samen te werken met je collega’s in Oranje, dat je vragen durft stellen en dat je verantwoordelijkheidszin hebt. Wat levenservaring of ervaring in een andere vorm van vrijwilligerswerk helpt je al een heel stuk vooruit.

Op onze website ontdek je enkele van de vrijwilligersvacatures die nu open staan. Je vindt vast iets dat jou ligt.

Dankjewel om uitleg te vragen. Wij doen er alles aan je een bevredigend antwoord te geven.

Je neemt best telefonisch contact op met de dienst cliëntadministratie van Oranje via ons centraal nummer 050/ 341 341. Wij verbinden je door met een Oranje medewerker die op je vragen kan antwoorden.

Je kan ook langskomen in het secretariaat van Oranje, Brouwerijstraat 7 8340 Sijsele. We zijn open van maandag tot vrijdag van 9u00-12u30 en van 13u30-17u00.

Fantastisch idee! Heel wat jeugdbewegingen hebben die stap reeds gezet. Spelen aanpassen voor kinderen met een beperking, daar heb je immers geen diploma voor nodig.

Om de kloof tussen jeugdwerk en kwetsbare doelgroepen te verkleinen stelt Oranje graag zijn expertise en kennis ter beschikking. We bieden gratis ondersteuningsmogelijkheden, tips en trics, activiteiten, spelen, vormingen en nog zoveel meer.

Oranje werkt hierin samen met andere partners uit het jeugdwerk. Jeugdwerk voor Allen, kortweg JWVA, is een unieke netwerkorganisatie die wordt betoelaagd door de provincie Oost-Vlaanderen en gecoördineerd door vzw Oranje jeugdwerk. Op de website https://www.jeugdwerkvoorallen.be/ vind je alvast heel wat informatie. Bel ons gerust op om eens van gedachten te wisselen via 09 327 05 75.

Ja! Als dringende hulp noodzakelijk is, kunnen wij je op korte termijn ondersteuning bieden.

Maar….

  • wij willen eerst je vraag goed begrijpen. Bel naar 050/ 341.341 en maak een afspraak voor een gratis gesprek in Oranje met één van de medewerkers van onze sociale dienst. We zijn open van maandag tot vrijdag van 9u00-12u30 en van 13u30-17u00.

  • Als er nog andere oplossingen mogelijk zijn, onderzoeken we eerst die andere pistes. We houden onze noodopvang plaatsen vrij voor mensen die écht geen andere keuze hebben.

Ja hoor, je kan altijd bij Oranje terecht! Neem vrijblijvend telefonisch contact op. Je kan je situatie schetsen en wij denken wel even mee.

Is een telefoongesprek onvoldoende, dan nodigen we je uit voor een gratis gesprek in Oranje met één van onze medewerkers. Samen zoeken we uit wat de volgende logische stappen zijn die je kan nemen.

Een medewerker van de sociale dienst van Oranje kan je op 3 manieren contacteren:

  • Bel ons op 050 341 341. We zijn open van maandag tot vrijdag van 9u-12u30 en van 13u30-17u.
  • Mail naar info@oranje.be
  • Schrijf een brief naar Vzw Oranje - Sociale dienst, Brouwerijstraat 7 8340 Sijsele.

Wij kunnen geen zekerheid bieden dat wij je probleem kunnen op lossen, maar we zullen wel luisteren en meedenken om te zien wie of wat je verder op weg kan helpen.  

Op deze vraag kunnen wij geen eenvoudig antwoord geven want de plaats waar je woont is maar één factor. Hoe dringend is je vraag? Welke soort ondersteuning wens je? Zijn er mensen die jou nu al een stukje ondersteunen? Al deze zaken bepalen wat Oranje voor jou kan betekenen.

Oranje is actief in 2 grote regio’s:

Het Meetjesland: vooral (ambulante) vrijetijdsbesteding en begeleid werken. (Aalter, Assenede, Eeklo, Evergem, Kaprijke, Knesselaere, Lovendegem, Maldegem, Nevele, Sint-Laureins, Waarschoot, Wachtebeke, Zelzate en Zomergem.)

Noord West-Vlaanderen: op alle levensdomeinen. (Beernem, Blankenberge,Brugge,Damme, Jabbeke, Knokke-Heist, Oostkamp, Torhout, Zedelgem en Zuienkerke.)

Wil je snel een duidelijk antwoord op je vraag neem dan contact op met Oranje. Bel ons op 050 341 341, mail naar info@oranje.be of schrijf een brief naar vzw Oranje - Sociale dienst, Brouwerijstraat 7 8340 Sijsele.

Als Oranje op jouw vraag niet zelf een antwoord kan geven, dan gaan we samen op zoek naar partners die dichter bij jou in de buurt werken. Samen zoeken we uit wat mogelijk is.

Oranje vindt de frisse kijk die stagiaires binnen brengen heel belangrijk. Jullie zijn jong, gemotiveerd en kritisch. Drie eigenschappen die wij in Oranje waarderen.

Oranje biedt een waaier aan stagemogelijkheden voor verschillende studierichtingen: alle menswetenschappelijke richtingen (bachelor en master), graduaat orthopedagogie (HBO5), ICT, administratie, communicatie, logistiek...

Mail naar personeel@oranje.be en bezorg ons een brief met je contactgegevens en de informatie over je stage: aantal uren stage, voorkeur dienst, welke periode.

Als wij een stageplaats voor jou hebben plannen we een afstemmingsgesprek. Op die manier kunnen we de wederzijdse verwachtingen bespreken en ontdekken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Dat is zeker mogelijk! Oranje heeft veel verschillende soorten diensten waar wij regelmatig studenten tewerkstellen (dienstverlening, administratie, technische dienst,...)

Mail naar personeel@oranje.be en bezorg ons een brief met je motivatie en je curiculum vitae. Afhankelijk van je studierichting brengen wij je in contact met een medewerker van Oranje voor een verkennend gesprek.

Wij kijken vooral naar je motivatie, je persoonlijkheid en je sociale vaardigheden. Vermeld zeker ook ervaring die je opdeed binnen het jeugdwerk, sportverenigingen of eerdere vakantiejobs.  

Algemene informatie over studentenjobs vind je op de website van de vdab

Ja hoor, alle mensen met vragen, onzekerheden, bedenkingen, suggesties... kunnen contact opnemen met Oranje om af te stemmen.

Wij luisteren en bekijken samen wat de logische stappen zijn die je kan nemen.

Een medewerker van de Sociale dienst van Oranje kan je op 3 manieren contacteren:

  • Bel ons op 050 341 341. We zijn open van maandag tot vrijdag van 9u-12u30 en van 13u30-17u.

  • Mail naar info@oranje.be

  • Schrijf een brief naar Vzw Oranje - Sociale dienst, Brouwerijstraat 7 8340 Sijsele.

Fijn dat je ons op de hoogte houdt van de wijzigingen in je persoonlijke situatie.

Bezorg ons je nieuw én oud adres via info@oranje.be of bel naar het secretariaat van Oranje 050/341.341.

Op die manier zorgt onze dienst cliëntadministratie ervoor dat alle diensten van Oranje waar je gebruik van maakt automatisch op de hoogte zijn van je adreswijziging.

Dankjewel voor je interesse in Oranje. Wij willen de samenleving open maken voor mensen met beperkingen. Door je te informeren werk jij hier ook aan mee!

Met deze tips breng je je schoolopdracht of groepswerk vast tot een goed einde:

Surf naar www.oranje.be en je vindt er meteen heel wat concrete informatie over onze dienstverlening. Je kan er ook verschillende interessante documenten downloaden: folders, de Oranjekrant, het tijdschrift Tidé.

Like onze facebookpagina. Je ontdekt er leuke initiatieven en activiteiten die typisch zijn voor Oranje.

Klik door naar een korte voorstellingstekst over Oranje met volgende items:

  • Hoe is Oranje gestart?
  • Wat was de aanleiding voor het ontstaan van Oranje?
  • Hoe komt Oranje aan zijn naam?
  • Wat wil Oranje vandaag bereiken?
  • Voor wie is Oranje er?
  • Hoe willen we dat doen?
  • In welke regio is Oranje actief?
  • Wat doet Oranje?
  • Kan je lid worden van Oranje?

Raak je geboeid en wil je Oranje zelf ervaren? Onze jeugdvrijwilligers zijn een bruisende, sfeervolle en enthousiaste bende. Snuister gerust eens door de website van onze dienst vrije tijd. Bij alles wat we doen kunnen we wel helpende handen gebruiken.

Oranje heeft geen lidkaarten. Je hoeft geen lid te zijn van Oranje om erbij te horen. Je kan meespelen, meewerken, deelnemen aan activiteiten, ondersteuning krijgen,... door gewoon contact op te nemen met Oranje. Iedereen is welkom.

  • bel ons telefoonnummer 050/ 341.341. We zijn open van maandag tot vrijdag van 9u00-12u30 en van 13u30-17u00

  • mail naar info@oranje.be

  • schrijf een brief naar Sociale Dienst Oranje, Brouwerijstraat 7 8340 Sijsele.

Je kan op verschillende manieren betrokken zijn met Oranje:

  • zet je in als vrijwilliger! Lees hier alles over vrijwilligerswerk in Oranje en hoe je zo aan de slag kunt.

  • steun Oranje financieel. Elke donateur die jaarlijks minimum 40€ schenkt noemen wij ‘vriend van Oranje’. Deze krijgt automatisch een fiscaal attest voor belastingvermindering en natuurlijk ook een uitnodiging voor ons jaarlijks vriendenfeest. Interesse? Klik door naar onze steunpagina want er zijn veel manieren om Oranje mee vooruit te helpen.

  • Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van wat er beweegt in Oranje.

 

mail naar info@oranje.be

Bel maar, we willen vooral van jou horen wat je nodig hebt. Oranje staat voor veel open. In de eerste plaats om te luisteren en om samen te onderzoeken wat mogelijk is. Zo komen we tot een afstemming over hoe jouw ondersteuning kan ingevuld worden.

Een medewerker van de sociale dienst van Oranje kan je op 3 manieren contacteren:

  • bel ons telefoonnummer 050/ 341.341. We zijn open van maandag tot vrijdag van 9u00-12u30 en van 13u30-17u00

  • mail naar info@oranje.be

  • schrijf een brief naar Sociale Dienst Oranje, Brouwerijstraat 7 8340 Sijsele.

Oranje kan natuurlijk niet alle vragen zelf oplossen. Wij kijken steeds hoe je vraag het best, en liefst zo nabij mogelijk in jouw buurt, beantwoordt kan worden.